به گزارش ارتباطات و روابط عمومی ،
در بازدید نماینده محترم مجلس شورای اسلامی شهر ارومیه به اتفاق ریاست و اعضاء محترم شورای اسلامی و شهردار محترم با همراهی معاون زیربنائی و حمل و نقل شهر ارومیه و مشاوران و مدیران از سه پروژه فاخر و کلان توسعه ای شهر ارومیه ۱- تقاطع ۴ سطحه آذربایجان ۲- یوترن المهدی ۳- کمربند بیرونی ، گزارشی به شرح ذیل توسط معاون زیربنائی و حمل و نقل ارائه گردید .
دکتر ابراهیم صفری معاون زیربنائی و حمل و نقل ؛
۱- تقاطع ۴ سطحه آذربایجان در تلاقی یکی از مهمترین مدخلهای ورودی شهر ارومیه با رینک اصلی و میانی شهرارومیه قرار گرفته و به جهت اینکه ورودی و خروجی ترافیک از پنج محور صورت می گیرد . عملکرد این تقاطع چهار ترازه ، عملکردی فراتر از حد تقاطع معمولی با ۱۶ حرکت ترافیکی داشته و در حد تبادل بزرگ ترافیکی برای مدیریت 20 حرکت ترافیکی نقش ایفا خواهد کرد .
از آنجاییکه تا ۳ ماهه اول سال 1401 پروژه در وضعیت رکود با فراوانی تاخیر بوده ( حداقل ۶ سال تاخیر ) ، با ورود مدیریت شهری فعلی با تدوین یک برنامه عملیاتی اکشن و با تلاش بی وقفه شبانه روزی بلادرنگ زیرگذر تقاطع در ۳۰ ام آذرماه ۱۴۰۱ با طول ۵۰۰ متر به بهره برداری رسید ،و با تداوم فعالیتهای جهادی و انقلابی مجموعه ارکان ساخت ، عرشه پل های b1 در طول ۲۱۹ متر در مهرماه ، b4 در طول ۱۴۴ مترطول با عرض هر دو ۹ متر در شهریورماه سالجاری با هزینه ای منبعد بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری خواهند رسید که با افتتاح این ۲ پل مانده کل ترافیک تقاطع بیش از ۹۷ درصد رفع خواهد داشت .و عرشه پل b5 هم برای بهمن ماه برنامه ریزی شده است .
۲- یوترن یا پروژه دوربرگردان المهدی یک طرح کاملا" خلاقانه بوده و حاصل یک ایده پردازی مدیریت شهری به عنوان راه حلی برای رفع معضلات دسترسی ترافیکی و اجتماعی کاربری های پیرامونی کمربند خاتم الانبیاء در تلاقی با جریان اصلی ترافیک شهری و فراشهری ( عامل ارتباطی شمال و جنوب استان ) هست .
مزیت این طرح در محل تعبیه و جانمائی زیرگذر نهفته هست که از لحاظ توپوگرافی محل و جانمائی دهانه پل در محل بیشتری اختلاف ارتفاع باندهای تندرو با باندهای کندورو و فاصله دسترسی مناسب اهالی رافا و المهدی در یوترن به جنوب با ۹۰۱ وسیله نقلیه ، و همچنین دسترسی کلیه اهالی محدوده های علی آباد و پیشوا و باباساعی با همه انشعابات مرتبط در یوترن به شمال شهر با ۱۰۸۷ وسیله نقلیه تعبیه و جانمائی گردید . که کمتر از ۱۰۰ روز کاری به بهره برداری خواهد رسید ، وبرای تردد عابرین پیاده هم یک دستگاه پل عابرپیاده طراحی و جانمائی شده که در سامانه ستاد به دنبال انتخاب پیمانکار هستیم . این طرح موجب خواهد شد ؛
الف) ؛ تردد کلیه ی اهالی محترم محدوده رافا و المهدی و همه منشعبات مرتبط به سمت شهر و همچنین تردد کلیه اهالی محترم محدوده علی آباد پیشوا باباساعی و سایر منشعبات مرتبط به سمت بیرون شهر و ورود به رینگ اصلی ،
با سهولت و با ایمنی کامل صورت گیرد و دیگر شاهد تصادفات وسائط نقلیه با عابرین پیاده در بستر بزرگراه خاتم نخواهیم بود .
ب) ؛ بریدگیهای بزرگراه خاتم مسدود ، با حصارکشی از وسط رفوژ خاتم در طول ، سرعت گیرهای باند تندور حذف خواهند شد که موجب روانسازی ترافیک خود بزرگراه خواهد شد
ج) ؛ با احداث یوترن موجب ارزش افزودگی املاک مجاور شده ، که کاربری مجاور از ضایعاتی به کاربریهای ارزشمند صنوفی تبدیل خواهند شد .
و در نهایت این یوترن ره آوردی پرمنفعت نظیر ؛ دسترسی ایمن و راحت شهروندان طرفین کمربندی ، ارزش افزودگی فراگیرمحلی ، راونسازی ترافیکی کمربندی عامل ارتباط شمال و جنوب استان ، دسترسی وسائط نقلیه محدوده به جنوب و شمال شهر ، سیما و منظری مناسب را به همراه خواهد داشت .
۳ - کمربند بیرونی یا رینگ سوم شهر ارومیه ، برابر برنامه ریزی بعد از یک مدت وقفه تعطیلی و رکود ، هم اکنون در قالب یک برنامه زمانی موجه و با استراتژی عبور از معارضات و موانع ، در فازهای مختلف بخشهای از این طرح مهم و حیاتی شهر بشرح ذیل به بهره برداری خواهد رسید ؛
۱- فاز اول بهره برداری ، رمپ جهتی باغ رضوان و یوترن به کمربندی خاتم و سمت میدان مجسمه و اتمام مسیر باندهای تندرو در طول ۱۷۰۰ متر تا ۲۰ تیرماه
۲- فاز دوم بهره برداری از مسیر کمربندی تا ۵۳۰۰ متر طول با دسترسی به روستای جهتلو ، بخش بادکی و جاده انهر تا اواخر شهریورماه سالجاری
۳- صدور دستور کار به پیمانکار جهت شروع عملیات احداث باندهای کندرو خیابان دانشگر با طی