دکتر ابراهیم صفری:
گزارش تحلیلی پروژه یوترن المهدی ؛
کمربندی خاتم الانبیاء در نقش رینک وی یا کمربندمیانی شهر از چندین جهات قابل اهمیت بوده و ارزش توسعه ای بعنوان یک زیرساخت اساسی برای شهر ارومیه محسوب می شود .
1- برابر خروجی مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر ارومیه مسیر بزرگراهی خاتم الانبیاء بخشی از رینک اصلی شهر محسوب شده و نیز عامل اصلی ورود و خروج وسایط نقلیه سبک و سنگین ترافیکی از شمال استان به سمت جنوب استان و شهرهای ایران قرار گرفته است ، که سطح سرویس این مسیر هم برای جریان ترافیک فراشهری و هم برای جریان ترافیک درون شهری ارومیه کارکرد دارد .
2- بزرگراه مذکور از بخشی از بافتهای مسکونی شهر ارومیه گذر نموده که بنا به موقعیت قرارگیری این بزرگراه موجب تلاقی جریان اصلی ترافیک با کاربری های جاذب طرفین کمربندی گردیده است .
3- با عنایت به قرارگیری خیابان المهدی و در ادامه آن بخش رافا و با پیش بینی بیش از 28000 هزار جمعیت و مساحت 150 هکتار و تعداد 8500 خانوار آمار ساکنان و همچنین در طرفین خاتم الانبیاء خیابان علی آباد ، پیشوا ، احمدی و پارسا با بیش از 14000 هزار جمعیت و مساحت 65 هکتار و تعداد 4500 خانوار در محدوده فوق الذکر که برای دسترسی و عبور به مناطق مرکزی شهر لاجرم در تلاقی با جریان اصلی ترافیک در محور فوق قرار دارند ، که برابر آمار تردد شمار در وضعیت مسیر خاتم الانبیاء رفت از سمت تقاطع خاتم الانبیاء به تقاطع ابوذر 4772 در بریده اول 901 و در بریده دوم 182 وسایط نقلیه و بلعکس در برگشت از تقاطع ابوذر به تقاطع خاتم الانبیاء 2880 وسیله نقلیه مستقیم ،
و در بریده اول 800 و در بریده دوم 1100 وسایط نقلیه درساعات پیک جریان دارد .
4- در مواجه با تلاقی و تداخل جریان دسترسی کاربری های مجاور راه و همچنین دسترسی پهنه مسکونی المهدی و خیابان ساعدی با مرکز شهر موجب ناایمنی در سطح رینک وی یا کمربندی شده که برابر اعلام پلیس راهور در طول سال 1400 به تعداد ۲ نفر و در سال 1401 به تعداد ۵ نفر و حتی در 2 ماهه سال ۱۴۰۲ به تعداد 8 نفر و تصادف عابرین پیاده در محور کمربندی فوق اتفاق افتاده است و پیگیری های مطالبه ای پلیس راهور در خصوص رفع مشکل مستمراً ادامه دار بوده است .
5- در مسیر رفت از سمت المهدی به سمت شمال بزرگراه بلحاظ اختلاف ارتفاع باندهای تندرو با باندهای کندرو در موقعیت مختصاتی 508508.95 – 4157859.04 با حداقل ارتفاع 3 متر برخوردار بوده که این ارتفاع با ساخت المانهای نظیر دیوار موجب افت املاک مجاور گردیده است .
نتیجه ؛
در توجه به ویژگی های بزرگراهی خاتم الانبیاء درانتقال ترافیک برون شهری و همچنین در روان سازی ترافیک درون شهری بنا به موقعیت مناسب قـرارگیری در مختصات 508508.95 – 4157859.04 در صورتیکه تداخل و تلاقــی دسترسی کاربری های مجاور با کمربندی در قالب یک طـرح پاسخگــو مدیریت شود برا