اخبار و رویدادها

تحقق طرح جامع احیاء و ساماندهی رودخانه‌های شهری، نیازمند توجه به موضوعات شهرسازی است

نویسنده: آقای حمزه لو/جمعه, 24 اردیبهشت,1395/دسته ها: دسته اخبار

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
دکتر مازیار حسینی که در اولین کنفرانس ملی احیا و ساماندهی رودخانه‌های شهری سخن می‌گفت، ضمن تاکید بر اهمیت مباحث فرهنگی، حقوقی و مدیریت بحران در احیای رودخانه‌های شهری، یادآورشد موضوع احیا زمانی ضرورت پیدا می‌کند که علائم حیاتی از بین می‌رود و از همین موضوع می‌توان دریافت که موضوعی در حد مرگ و زندگی درباره رودخانه‌های شهری مطرح است.

وی در عین حال با بیان آنکه این مشکل در بیشتر شهرهای دنیا وجود داشته است، گفت: ظرفیت زیست محیطی شهرها کاملا محدود است و اگر تعادل را بر هم بزنیم، اکوسیستم دچار اختلال خواهد شد و قابل بازگشت نخواهد بود. از طرفی توسعه شهرنشینی در تهران نیز مانند بسیاری از شهرهای دیگر، امری شتابان بوده است و از این رو بسیاری از شهروندانی که در غرب پایتخت زندگی‌ می‌کنند، شاید به یاد نداشته باشند که زمانی در خیابان شهید حبیب‌الله رودخانه‌ای جاری بود که از میان محله دریان نو می‌گذشت و شرق و غرب این محله با چند پل به یکدیگر وصل می‌شد. اکنون با گذشت 35 سال، چنین رودخانه‌ای وجود ندارد و این مساله نشان می‌دهد که توسعه شهر، امری همه جانبه نبوده است.

دکتر حسینی، تغییرات اقلیمی را بزرگترین چالش تهدیدکننده بشر به ویژه در زمینه افزایش احتمال وقوع سیلاب دانست و با تاکید بر اینکه انسان، مقصر اصلی پیشامدهای زیست محیطی و اقلیمی مانند وقوع سیلاب‌ها است، افزود: تغییرات اقلیمی پدیده‌ای است که در طول مدت زمان طولانی شکل گرفته اما مورد توجه واقع نشده است و حالا نه تنها نسل‌های کنونی بلکه نسل‌های آینده را نیز تهدید می‌کند.

مشاور عالی شهردار تهران با اشاره به تقدس آب در سنت ایرانی‌ها، آب را یکی از عناصر اصلی معماری سنتی دانست و افزود: مقدس بودن آب به صورتی است که باید همانند یک امانت از سوی پروردگار پنداشته شود و شایسته است در این زمینه امانتدار خوبی باشیم.

وی انسانی بودن موضوع ساماندهی آبراهه‌ها را از دیگر محورهای حائز اهمیت در طرح احیا و ساماندهی رودخانه‌های شهری ذکر و اضافه کرد: بررسی‌های مدیریت شهری بعد از بهره برداری از پل طبیعت و دریاچه شهدای خلیج فارس نشان می‌دهد مردم دوست دارند به دل طبیعت بازگردند؛ پس باید با تعریف یک حریم اکولوژیک برای پایتخت، کاری کنیم تا شهروندان با رودخانه ها و روددره ها آشتی کنند.

دکتر حسینی با بیان آنکه تحقق طرح جامع احیا و ساماندهی رودخانه های شهری، نیازمند بازتعریف قوانین و توجه به موضوعات شهرسازی است، گفت: ضوابط طرح جامع و تفصیلی باید به گونه‌ای باشد که احیای رودخانه‌های شهری با هیچ مشکل و محدودیت قانونی مواجه نشود.

وی با بین بخشی دانستن موضوع احیای رودخانه‌ها، مباحث حقوقی و پیچیدگی‌های خاص آن را از موارد حائز اهمیت در زمینه احیای رودخانه‌ها دانست و  افزود: به رغم آن که روددره ها در یک دهه اخیر ساماندهی شده اند اما باید به گودال های عمیقی که فعالیت کارخانه‌های سیمان در جنوب تهران ایجاد کرده است، حساس بود چراکه همین گودال های عمیق در بارش های ناگهانی، سبب افزایش خطر سیلاب می‌شوند.

تعداد نمایش ها (461)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

نام شما
ایمیل شما
عنوان
پیام خود را وارد کنید ...
x

نظرسنجی

نظر شما در مورد معاونت فنی عمرانی شهرداری ارومیه چیست؟

ثبت نظر 
بازدید امروز:
بازدید کـــل: 13020

سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ارومیه
کلیه حقوق سایت محفوظ می باشد
2013 All Rights Reserved
آمار بازدید
دی ان ان